5 tips från våra språkkonsulter

Vi på Expertinfo Språkkonsult vet hur man skapar information som ger den effekt du vill, oavsett vem du riktar dig till eller varför du skriver till just dem. Här är 5 tips av våra språkkonsulter:

1. Lär känna din målgrupp

Skriv ner vilken primär målgrupp texten har och anpassa språket efter dem.
Om du har målgruppen i fokus så är det lättare att skriva på ett sätt som passar just de personer du vill nå.

2. Gör en kort textanalys

Skriv ner vilken primär målgrupp texten har och anpassa språket efter dem.
Om du har målgruppen i fokus så är det lättare att skriva på ett sätt som passar just de personer du vill nå.

3. Skriv det viktigaste – för dina läsare – först

Många texter börjar med det som är viktigast för skribenten själv (eller chefen).

För att undvika detta kan du skriva ner några frågor som din primära målgrupp vill ha svar på, och sedan se till att svara på dessa tidigt i texten.

4. Var konsekvent

Använd samma termer och tilltal genom hela texten. Bestäm vem som är textens “vi” och textens “du” – och håll dig till det. Korta eller vanliga ord är lättare att läsa än långa eller ovanliga ord, så undvik onödigt komplicerade ord och fraser.

5. Använd bilder och grafik

Meningsbärande bilder och annan grafik hjälper till att förtydliga ditt budskap.

Men: Det är lika viktigt att framhäva det som är viktigt med fetstil, punktlistor och inramningar av olika slag. Undvik dock att markera viktig information med kursiv stil – eftersom det minskar läsbarheten hoppar många läsare över sådana partier.

En bonus: Använd Chat GPT...

Men tänk på att ju mer komplicerat ämnet kombinerat med hur mycket du själv vet – kan det  vara svårt att avgöra om ai:n ger dig en korrekt text.

Vår erfarenhet är tyvärr att det ofta krävs en expert för att vara säker på att texten stämmer – eller att avgöra om ai:n verkligen har förstått vad du ber den göra.